Strona Główna
Psychologia miłości. Emma Bovary – romantyczka w oczach realisty. Komentarz Pani Bovary Gustawa Flauberta to jedna z podstawowych powieści realistycznych. Francuski pisarz przedstawił w niej „psychologię duszy” kobiety połowy wieku XIX. I bynajmniej nie jest to obraz pochlebny! Emma to bohaterka opętana romantycznymi ideałami, wystarczająco inteligentna, aby pochłaniać miłosne powieści, zbyt mało wykształcona, aby umieć się od nich zdystansować. Lektura dzieła Flauberta skłania do rozważań na temat: oddziaływania prądów romantycznych, tego, jak na życie
Masz o sobie raczej dobre zdanie, ale cieniem na tym sielskim obrazie kładzie się to jedno feralne wydarzenie. Taki nieprzyjemny zgrzyt w życiorysie, który trudno jest zaakceptować. Większość z nas potrafi sobie z tym świetnie poradzić, racjonalizując fakty. Właśnie zawaliłeś jakąś bardzo ważną sprawę. Mogłeś dużo zarobić. Ale nawaliłeś, zapomniałeś, zachowałeś się jak… Zrobiłeś z siebie wariata, ośmieszyłeś się, poniosły cię nerwy. Jak z tym teraz żyć? Jak się usprawiedliwić?
Trenują najlepszych sportowców, by byli w jeszcze lepszej formie. Psychicznej. W drodze po medale. By zostać psychologiem sportowym, wystarczy ukończyć psychologię i potem specjalizować się w sporcie. Na razie brak regulacji prawnych na temat psychologa zajmującego się sportowcami, prawie nie istnieje w Polsce edukacja w tym zakresie, dlatego niewymagane są żadne certyfikaty. Doświadczenie, przebyte szkolenia, głównie za granicą, są najlepszą cenzurką umiejętności. Specjalność z psychologii sportu istnieje w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Otwarcie takich specjalizacji
Dowód miłości? Kojarzymy jednoznacznie – ona nie chciała, on tak, ona została wykorzystana i teraz cierpi, a z wielkiej miłości nici. A można inaczej udowodnić, że się kocha? A można! On… zaczął czytać książki Kiedy Karolina, wówczas w drugiej klasie, poznała Konrada, ten był totalnym ignorantem, jeśli chodzi o literaturę. Nawet do bryków sięgał niechętnie, a jedyną gazetą, jaką od wielu lat miał w rękach, był magazyn dla maniaków komputerowych. Jak na złość, jego (przyszła) dziewczyna wręcz połykała
Skąpstwo nie jest dziedziczne ani zakaźne. To dobra wiadomość. Zła jest taka, że jest to trwała cecha charakteru. Sama nie minie, a wraz z wiekiem może się wręcz nasilać. Najsilniej efekty skąpstwa odczuwają osoby najbliższe, przyjaciele, rodzina. Sknera o swojej przypadłości dowiaduje się zazwyczaj ostatni. Oszczędzanie uchodzi za cnotę. Moment, w którym przeradza się w uporczywą manię, nie jest łatwy do zauważenia. Granica jest bardzo płynna. O chorobliwym skąpstwie możemy
Mnemotechniki Czego nie da się zastąpić mnemotechnikami? Przeczytania lektury. Wyjścia do teatru lub innego konsumowania sztuki. Pisania wypracowań, esejów i rozprawek. Rozwiązywania zadań z przedmiotów ścisłych. O mnemotechnikach, czyli nowoczesnych, niestandardowych i rzadko (och, cóż za eufemizm) popieranych przez nauczycieli metodach trwałego i szybkiego zapamiętywania, słyszeliście na pewno. Ja tylko chcę wam przypomnieć i zaproponować, abyście znaleźli coś dla siebie. To niezła pora na ostateczne wypracowanie sobie metody zmagania się ze szkolną nauką. Są tylko dwa, ale bardzo
2. Co to jest proces socjalizacji? Jest to proces stopniowego, ewolucyjnego uspołecznienia jednostki, kształtowania jego osobowości, przekazywania systemu wartości i przyjmowania odpowiednich ról społecznych, trwający faktycznie przez całe życie. Dokonuje się na poziomie rodziny, grupy rówieśniczek czy zakładu pracy. 3. Na jakiej podstawie wyróżniamy grupy społeczne i jakie znasz ich rodzaje? Grupa społeczna składa się z minimum 3 osób ze sobą w jakiś sposób trwale powiązanych Cechuje się: wielkością, wartościami,
Awangardowe nurty w literaturze Sformułowania tematów: • Nurt awangardowy w prozie i dramacie polskiego międzywojnia. • Awangarda w poezji dwudziestolecia. • Parodia, ironia, groteska – objaśnienie pojęć, przykłady jednego z tych zjawisk w wybranych tekstach literatury polskiej (Tuwim, Gałczyński, Witkacy, Schulz, Gombrowicz). • Dramat Witkacego, Gombrowicza, Mrożka, Różewicza jako wyzwanie wobec tradycji. • Nowe konwencje narracyjne w prozie (Gombrowicz, Schulz, Konwicki). • Groteska w literaturze współczesnej. • Nowatorstwo prozy Brunona Schulza
Artysta i sztuka Sformułowania: • Rola artysty i sztuki w programach i utworach pisarzy Młodej Polski • Filister i artysta w literaturze Młodej Polski • Artyści młodopolscy wobec pozytywistycznego utylitaryzmu sztuki. • Sztuka dla ludzi czy „sztuka dla sztuki” – wyraź swoją opinię w odniesieniu do teorii młodopolskich. Treści podstawowe: Naczelna teza programowa twórców młodopolskich o wyższości idei sztuki nad jakimikolwiek innymi wartościami. Wyraża je hasło „sztuka dla sztuki” propagowane
Proza a program pozytywizmu. Inne sformułowania tematu: • Pozytywistyczny program walki o ojczyznę i jego echa w prozie epoki. • Wielkie idee pozytywistów europejskich w publicystyce i literaturze polskiej (scjentyzm, utylitaryzm, ewolucjonizm). • Idee organicyzmu w literaturze i publicystyce pozytywizmu. • Problematyka nowelistyki doby pozytywizmu. Treści podstawowe: Pakiet postulatów pozytywistycznych: scjentyzm, utylitaryzm, ewolucjonizm, organicyzm, praca u podstaw, idea pracy, idea ziemi przeciw idei walki, emancypacja kobiet, równouprawnienie Żydów. Proza i
Bohater romantyczny Sformułowania: • Modyfikacje i kontynuacje bohatera romantycznego w polskiej literaturze. • Scharakteryzuj polskiego bohatera romantycznego. • Osobowość bohatera romantycznego na wybranych przykładach. • Kostium – gest – poza w literaturze romantycznej. • Szaleńcy i buntownicy w literaturze romantycznej. • Wybrane typy bohatera romantycznego w literaturze europejskiej i polskiej. • Bohaterowie romantyczni Adama Mickiewicza. Treści podstawowe Przykłady bohaterów romantycznych i umiejętności dostrzeżenia różnic, pewnego rozwoju modelu, jakim jest ten
Wizje świata w literaturze staropolskiej. Sformułowania tematów • Wizja świata w wybranych dziełach średniowiecza • Obraz świata i człowieka w poezji barokowej • Człowiek, świat i Bóg w poezji Kochanowskiego • Świat utrwalony w bajkach i satyrach Ignacego Krasickiego Treści podstawowe: Hierarchia wartości uznawana przez ludzi średniowiecza – teocentryzm, życie pozagrobowe, pogarda dla ziemskich, doczesnych wartości. Utwory danse macabre zawierają taką wizję życia (np. Rozmowa Mistrza Polikarpa ze śmiercią), również
Sarmatyzm Sformułowania: • Zjawisko sarmatyzmu – scharakteryzuj na podstawie wybranych utworów. • „Ja-sarmata” – autoportret szlachcica polskiego i spojrzenie z boku. • Sarmatyzm i jego literackie realizacje w baroku i epokach późniejszych. • Motywy sarmackie w literaturze Polski XVII i XVIII w. Zapamiętaj, że… To wiek następny – oświecenie – tak źle ocenił sarmatyzm i wyeksponował wady sarmaty. Podtrzymywała tę opinię krytyka powojenna z ideologicznych względów. A chociaż pyszny, konserwatywny
Cechy twórczości Kochanowskiego Sformułowania tematów: • Jan Kochanowski – człowiek i poeta – jako bohater własnej twórczości. • Fraszki i pieśni jako manifest humanizmu. • Renesansowa filozofia życia Jana a Czarnolasu. • Rola Kochanowskiego w rozwoju literatury polskiej. • Treny wyrazem kryzysu światopoglądowego poety. Treści podstawowe: Orientacja w twórczości pierwszego wieszcza, zwanego „ojcem literatury polskiej”. Fraszki: O żywocie ludzkim Na lipę Ku muzom Do gór i lasów filozoficzne refleksje: człowiek
Pareneza średniowieczna Sformułowanie tematów: • Wzorce parenetyczne literatury średniowiecznej • Wzorce osobowe średniowiecza i ich aktualność • Motyw rycerza i rycerskiej walki w wybranych tekstach z różnych epok – serio i parodystycznie Podstawowe treści: Trzy wzorce osobowe: ideał ascety (Św. Aleksy), Legenda o św. Aleksym ideał rycerza (Roland), Pieśń o Rolandzie ideał władcy (król Karol), Pieśń o Rolandzie (Bolesław Chrobry), Kronika Galla Anonima Uwaga! Dodatkowym wzorem jest postać świętego
Wiedza podstawowa Tragedia grecka Przykłady sformułowań: • Tragizm i tragedia. Objaśnij pojęcia, podaj przykłady; pochodzenie tragedii, teatr antyczny. • Antygona Sofoklesa – tragedia o ludzkich losach. • Antygona i Kreon jako bohaterowie tragiczni. • Cechy dramatu antycznego i szekspirowskiego na przykładzie poznanych utworów. • Porównaj cechy dramatu antycznego, szekspirowskiego i romantycznego. Treści podstawowe: Kategoria tragizmu jako sytuacji wyboru spośród dwu równorzędnych racji. Jakąkolwiek decyzję podejmie bohater tragiczny – przyniesie
Prace domowe Podaj trzy przykłady archetypu i omów je. Takie pytanie sprawdza Twoją znajomość mitologii, ale też to, czy znasz i rozumiesz ten termin. Rada: Rozpocznij od jednozdaniowej definicji (patrz: terminy). Następnie wybierz trzy przykłady archetypu (te które najlepiej znasz, które potrafisz wyjaśnić lub te, które są, twoim zdaniem, najważniejsze). Może to być np. Demeter – archetyp matki Prometeusz – archetyp buntownika Penelopa – archetyp wiernej żony. Opowiedz krótko losy
Tytuł: Guernica Autor: Pablo Picasso (1881-1973) Narodowość: Hiszpan Czas powstania: 1937 Tematyka: wojenna, wg Picassa symboliczna Technika wykonania: olej na płótnie Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Museum of Modern Art w Nowym Jorku Obraz ten jest ekspresyjnym, nieustającym protestem przeciwko bestialstwu wojny. Geneza dzieła W wyniku wybuchu wojny domowej w Hiszpanii, 26 października 1937 roku zbombardowano miasteczko Guernica. Wydarzenie to było ogromnym ciosem dla Picassa. Malując ten obraz postanowił przeciwstawić się
Tytuł: Stygmatyzacja św. Franciszka Autor: Angiolo di Bondone zwany Giotto (ok. 1266-1337) Narodowość: Włoch Czas powstania: 1296-1307 Tematyka: religijna Technika wykonania: fresk, czyli malowidło na ścianie Wymiary: trudno je określić w centymetrach, bo freski wypełniają całe ściany i sklepienie kościoła – stygmatyzacja jest jedną z dwudziestu ośmiu scen z życia św. Franciszka. Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: górny kościół w Asyżu, Włochy Promienie biegnące z ran Jezusa trafiają w dłonie, stopy i bok świętego, zostawiając rany, jakie miał
Tytuł: Ambasadorowie Autor: Hans Holbein młodszy (1497/1498–1543) Narodowość: Niemiec Czas powstania: 1533 Tematyka: portret (podwójny) Technika wykonania: olej na desce Wymiary: 206 x 209 cm Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: National Gallery w Londynie Obraz ten to nie tylko portret, ale i rebus, skomplikowana zagadka. Jednak uważny widz odnajdzie tu też odpowiedzi. Obraz jest pamiątką ze spotkania w Londynie dwóch francuskich dyplomatów. Na Wielkanoc w 1533 roku biskup Georges de Selve (po prawej) odwiedził Jeana de