Czas trwania epoki 1890-1918
- Rok 1890 – przyjmuje się za początek Młodej Polski ze względu na debiuty poetów młodopolskich.
- Kres epoki to rok 1918 – data umotywowana historycznie – koniec I wojny światowej, odzyskanie niepodległości, początek dwudziestolecia międzywojennego.
Uwaga – modernizm nie oznacza kresu pozytywizmu. Obie epoki w latach 90. funkcjonowały równolegle, a nawet właśnie w tych czasach powstawały największe dzieła pozytywistyczne.
Obraz epoki
- Przełom wieków XIX i XX. Były to czasy wyjątkowe dla artystów. Szalone – bohema artystyczna, apoteoza sztuki, poczucie końca wieku. Naprawdę nowatorskie pomysły w dziedzinie malarstwa, poezji, teatru.
- Paryż poetów, takich jak Rimbaud, Baudelaire, szaleńców i skandalistów, z kolei Kraków – zwariowanego Przybyszewskiego, głoszącego maksymalny prymat sztuki nad wszelkimi innymi dziedzinami życia.
- W dramaturgii europejskiej odbywa się wielka reforma teatru – jej rzecznikiem w Polsce miał się okazać Stanisław Wyspiański.
- A Polska, choć i tu kwiat inteligencji tonął w oparach kawiarnianych rozmów, nie bez dodatku opium, to nadal była krajem pod zaborami, tęskniącym za wolnością. I choć znaki tych czasów to sztuka, reforma, poczucie końca świata, dekadencja, to temat ojczyzny nadal należy do najważniejszych.
- W tym czasie wytwarza się i mocno wyodrębnia nowa warstwa społeczna – inteligencja. Ludzie, którzy żyją z pracy umysłu, ze spożytkowania teatru. Pedagodzy, lekarze, prawnicy, pisarze, artyści. Spadkobiercy szlacheckiej odpowiedzialności za kraj – zresztą z reguły ze szlachty się wywodzący. Przenoszą się do miast takich jak Kraków. Tworzą sztukę przez duże S. Są bywalcami knajp i uczestnikami skandali, ale i budują kulturę. Gorszą, bawią się, ale i pracują. I w takim Krakowie tworzy i mieszka, i zbyt młodo umiera, Stanisław Wyspiański. Z pewnością numer jeden epoki.
.
Ośrodki polskiej kultury końca wieku
- Kraków – uznaje się za stolicę Młodej Polski, a Boy nazywał go ,,lewobrzeżnym Paryżem”. Działo się tak zapewne dlatego, że mieszkańcy Galicji zażywali najwięcej swobody, jeśli chodzi o wpływy zaborców. Tu funkcjonował uniwersytet, działali uczeni, wydawano dość niezależną prasę. Konserwatywni mieli pismo Czas, bardziej liberalni – Reformę. Tutaj działał Przybyszewski, tu tworzył Wyspiański i Boy-Żeleński.
- Lwów – był ponoć bardziej zachodni, otwarty i wielkomiejski niż Kraków. Działały tu uniwersytet, politechnika, biblioteki, muzea, teatry grające nowoczesny repertuar, wydawnictwa publikujące najnowsze dzieła europejskie. Tworzyli tu: Jan Kasprowicz, Leopold Staff, Stanisław Brzozowski, Karol Irzykowski. Przebywała Gabriela Zapolska. Tu także dotarł Przybyszewski i Tadeusz Pawlikowski (dyrektor teatru) z Krakowa. Tętniło zatem na całego artystyczne życie Lwowa.
- Warszawa – pogrążona w stanie wojennym nie stała się stolicą moderny. Pozostała ostoją pozytywizmu, bo działali tu Prus, Orzeszkowa i Sienkiewicz, silne były tradycje realizmu, mit literatury odpowiedzialnej za losy narodu. Życie, prasa, teatry były ostro cenzurowane – młodopolska bohema nie mogła zanadto rozwinąć skrzydeł. Natomiast dość aktywnie rozwijała się działalność wydawnicza. To w Warszawie najpierw wychodziło Życie pod redakcją Przesmyckiego czy słynna Chimera (w latach 1901-1907).
- Zakopane – to miasto właśnie w dobie młodopolskiej zrobiło karierę. Przybywali tu najwybitniejsi twórcy. Tatry były dla nich natchnieniem, modą, wzorem krajobrazu, ucieczką od zatęchłego miasta i tematem sztuki. Bywalcami i piewcami Tatr stali się Tetmajer, Kasprowicz, Miciński, Witkiewicz (ojciec, potem syn), Żeromski.
Programy literackie, które określiły epokę Młodej Polski
Mówiąc o programach literackich epoki, czyli inaczej o teoretycznej, publicystycznej podbudowie Młodej Polski, należy wymienić trzy nazwiska:
-
- Zenon Miriam-Przesmycki
- Stanisław Przybyszewski
- Artur Górski
- Miriam – odkrywca i propagator Norwida. Redagował gazetę pt. Chimera w latach 1901-1907, a wcześniej jeszcze czasopismo pt. Życie. Wydał cykl artykułów, w których głosił hasło sztuka dla sztuki i postulował autonomiczność literatury. Uważał, że sztukę należy wyzwolić od tendencyjności i od użyteczności, wierzył też w uszlachetniający wpływ piękna. Poetów uważał za elitę kulturalną. W 1914 r. wydał zbiór artykułów programowych pt. Pro arte.
- Stanisław Przybyszewski – to z kolei barwna, oryginalna osobowość. Od jego nazwiska wywodzi się nawet termin – przybyszewszczyzna, charakteryzujący pewien sposób bycia i myślenia. „Jak rzadko kto w literaturze wcielił i wypowiedział siłę i prowokację modernistycznego buntu” – napisał o nim Kazimierz Wyka. Na łamach czasopism publikował artykuły: Confiteor, O nową sztukę. Kontynuował myśl Miriama, iż sztuka jest najwyższą wartością i celem samym w sobie.
Wokół Przybyszewskiego istniała atmosfera skandalu. Wynikało to ze stylu życia, jaki wiódł, ostentacyjnej cyganerii, słynnych romansów – powikłanego życia prywatnego. Miał żonę Norweżkę, córkę z malarką Anielą Pająkówną, romans z żoną poety Jana Kasprowicza, którego małżeństwo rozbił. W filozofii swojej głosił siłę seksu i stanów patologicznych – one to bowiem obnażają „nagą duszę”, bez ingerencji mózgu i sił racjonalnych. A – wg Przybyszewskiego – tragizm ludzkiej natury wynika właśnie z antagonizmu pomiędzy duszą a mózgiem…
- Artur Górski – był najbardziej umiarkowanym publicystą epoki, która zresztą od cyklu jego artykułów wzięła swoją nazwę. Górski w cyklu pt. Młoda Polska postulował autonomię polskiej literatury, głosił i wyznawał kult sztuki, a także wartość talentu artysty i jego prawo do szczerości.
Programy literackie Młodej Polski
– to artykuły zawierające i propagujące nową ideologię. Główne wypowiedzi to:
- Pro arte – Zenona Przesmyckiego (Miriama),
- Confiteor – Stanisława Przybyszewskiego,
- Młoda Polska – Artura Górskiego.
Poezja młodopolska
Jan Kasprowicz
– autor sonetów Z chałupy, Krzaku dzikiej róży, Hymny.
- Jeden z najważniejszych poetów epoki. Urodził się w rodzinie chłopskiej.
- Krzak dzikiej róży był przełomem modernistycznym w jego poezji.
- Hymny to największy poetycki wyraz buntu wobec Boga, apokaliptyczna wizja końca świata.
- W pierwszych latach XX wieku odsunął się od życia literackiego i zamieszkał w słynnej Harendzie, willi pod Zakopanem.
Dorobek tego poety najłatwiej ująć według etapów twórczych:
- I etap – temat wiejskiej biedoty:
- W chałupie,
- sonety Z chałupy
- II etap – przełom modernistyczny:
- III etap – postawa franciszkańska:
- Chwile, Księga ubogich,
- Hymn św. Franciszka z Asyżu,
- Przeprosiny Boga
Kazimierz Przerwa-Tetmajer
– autor wierszy modernistycznych i gawęd Na skalnym Podhalu.
- Najpopularniejszy poeta modernizmu – w swojej twórczości utrwalił piękno Tatr, tworzył erotyki, poezję o nastroju dekadenckim.
- Jego wiersz Koniec wieku XIX stał się manifestem ideologii epoki.
- Wiersze Nie wierzę w nic, Evviva l’arte, Hymn do Nirwany – wyrażają nastroje epoki.
- Potomek starego, choć podupadłego i zubożałego, rodu szlacheckiego mającego swą siedzibę w Ludźmierzu koło Nowego Targu.
- Był zapalonym taternikiem i wielbicielem gór. Przemierzył w Tatrach niejedną naprawdę trudną wspinaczkową drogę.
- Tetmajer umarł w czasie II wojny światowej.
Główne motywy twórczości poety:
- motyw schopenhauerowski:
- Koniec wieku XIX,
- Nie wierzę w nic,
- Fałsz, zawiść,
- Hymn do Nirwany;
- motyw przyrody (pejzaże Tatr):
- Melodia mgieł nocnych,
- Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej;
- motyw sztuki i artysty:
- Evviva l’arte!, Nie wierzę w nic;
- motyw miłości i śmierci:
- Hymn do Nirwany,
- Ja, kiedy usta ku twym ustom chylę.
Leopold Staff
– poeta trzech pokoleń
- Na czas Młodej Polski przypada początek jego poetyckiej kariery, która ma miejsce także podczas dwudziestolecia międzywojennego i pierwszych lat po II wojnie światowej.
- Przeszedł kolejne etapy: nietzscheanizmu, pesymizmu dekadenckiego, franciszkanizmu – po klasycyzm.
- Autor znanych wierszy: Kowal, Deszcz jesienny, Curriculum vitae, Przedśpiew.
- Poeta nie przyjął w swym życiu dekadenckiego światopoglądu – okazał się w końcu poważanym poetą klasykiem.
Główne motywy twórczości poety:
- nietzscheanizm:
- Sny o potędze,
- Kowal;
- schopenhaueryzm:
- Deszcz jesienny;
- postawa franciszkańska:
- O miłości wroga,
- Kwiatki św. Franciszka z Asyżu – przekład,
- O łasce przebaczania,
- Sonet szalony;
- zwrot ku klasycyzmowi – pochwała antyku:
- Gałąź kwitnąca,
- Uśmiechy godzin.
.
Powieść młodopolska
Punktem odniesień do rozwoju powieści była powieść realistyczna. Młoda Polska przyniosła tak liczne przemiany i przekształcenia tego gatunku, że powstało coś nowego – powieść młodopolska, a jej wielkim twórcą i propagatorem pozostał w naszej literaturze Stefan Żeromski.
Innowacje kompozycyjne powieści młodopolskiej
- Tendencja odejścia od narratora wszechwiedzącego w kierunku narracji subiektywnej, opisu świata z punktu widzenia narratora, przez pryzmat jego spojrzenia. Częste wykorzystanie w narracji mowy pozornie zależnej.
- Styl wypowiedzi zbliża się do naturalnego sposobu wypowiedzi, np. pamiętnikarskiego lub reporterskiego.
- Odejście od sztywnej pierwszoplanowej fabuły – prezentacja snu, wizji, wrażenia, odczucia.
- Kompozycja luźnych scen, wielu epizodów, „wysepkowość” akcji.
- Emocjonalny, liryczny, symboliczny styl narracji.
- Rezygnacja z celowości – czyli podporządkowania akcji założonej z góry tezie.
.
Twórcy powieści młodopolskiej
Władysław Reymont – noblista roku 1924.
Dzieła: |
- ludzkie namiętności
- związek człowieka z naturą
- mentalność i system wartości chłopów
- walka o władzę
- rywalizacja o kobietę
- związek człowieka z ziemią.
Kompozycja
Chłopi posiadają cechy:
- epopei: rozlewność i szczegółowość opisu, uniwersalizm czasu i miejsca, mitologizacja postaci, sceny batalistyczne,
- powieści realistycznej,
- powieści naturalistycznej,
- powieści impresjonistycznej.
Stefan Żeromski – wkrótce autorytet polskiej literatury.
Dzieła:
Ludzie bezdomni, Syzyfowe prace, Przedwiośnie, opowiadania: Rozdzióbią nas kruki, wrony…, Siłaczka, Doktor Piotr i inne .
Ludzie bezdomni to dzieje społecznika – doktora Judyma, który jest człowiekiem szlachetnym i wrażliwym na biedę i nędzę społeczną. Sam pochodzi z nizin i pragnie poświęcić swoje życie leczeniu warstw niższych. Poświęca dla tej idei całą prywatność, także możliwość założenia domu, rodziny i małżeństwa z kobietą, którą kocha. Dzieje Judyma ukazują też ówczesne społeczeństwo polskie, bolączki społeczne, strefy takie jak miasto i wieś, różne warstwy społeczne. Istotna jest kategoria,,bezdomności”, w sensie wyboru moralnego bohatera.
Kompozycja:
Ludzie bezdomni są powieścią modernistyczną.
Jej cechy to:
- otwarta kompozycja,
- subiektywizm narracji,
- ,,wysepkowy” układ rozdziałów,
- epizodyczność akcji.
Inni twórcy
-
Wacław Berent
- Autor powieści Fachowiec, Próchno i Ozimina.
- W pierwszej z nich dokonuje krytycznej analizy hasła pracy organicznej.
- Podejmując temat artysty i sztuki, analizuje środowisko moderny (Próchno), a także krytykuje polską elitę (Ozimina).
-
Władysław Orkan
- Autor powieści Komornicy, W roztokach.
- Najwybitniejszy epik Podhala, z którego pochodził.
- Wacław Sieroszewski
- Autor pracy etnograficznej Dwanaście lat w kraju Jakutów oraz utworów prozatorskich Na kresach lasów, Ucieczka.
- Pisarz, który był zesłany na Syberię i właśnie egzotyczne kultury i krajobrazy Syberii, Kaukazu i Dalekiego Wschodu opisał w swoich utworach.
.
Dramat młodopolski
Dramat naturalistyczny
- Gabriela Zapolska
- Żabusia, Ich czworo, Skiz, Panna Maliczewska, Moralność pani Dulskiej;
- Włodzimierz Perzyński
- Lekkomyślna siostra, Aszantka, Szczęście Frania;
- Tadeusz Rittner
- W małym domku;
- Jan August Kisielewski
- W sieci, Karykatury.
Dramat ekspresjonistyczny
- Tadeusz Miciński,
- W mrokach złotego pałacu, czyli Bazylissa Teofanu, Kniaź Patiomkin.
Miciński, zafascynowany problemem walki dobra i zła oraz demonologią, tematykę tę podejmuje między innymi w dramatach. Są nowatorskie, a nawet prekursorskie, autor bowiem wykorzystuje stylistykę ekspresjonizmu.
- W mrokach złotego pałacu, czyli Bazylissa Teofanu, Kniaź Patiomkin.
Dramat symboliczny
- Stanisław Wyspiański
- Warszawianka, Wesele, Wyzwolenie, Noc listopadowa;
- Stanisław Przybyszewski
- cykl Taniec miłości i śmierci, Śnieg.
Uwaga!
Romantyzm – w Młodej Polsce, a dokładniej nawiązania do epoki, kontynuacja motywów romantycznych, objawiła się pod różnymi postaciami:
- Jako bunt jednostki przeciw Bogu (np. w Hymnach Kasprowicza).
- Jako kult jednostkowego artysty (poezja,sztuka dla sztuki).
- Jako motyw narodowowyzwoleńczy (Wesele, Wyzwolenie Wyspiańskiego).
- Jako temat powstań (Wierna rzeka Żeromskiego, Warszawianka, Noc listopadowa Wyspiańskiego).
Inne kierunki rozwoju:
- powieść naturalistyczna,
- powieść psychologiczna,
- powieść obyczajowa,
- symbolizm i naturalizm w prozie.
Jak rozpoznać naturalizm w prozie?
- Pisarz ukazuje związek człowieka z naturą, biologiczność istoty ludzkiej, jej instynkty.
- Ważną rolę w fabule odgrywa cykl natury.
- Pisarz obnaża ciemne strony ludzkiej egzystencji.
- Stosuje drobiazgowe i drastyczne opisy.
Najważniejsze wydarzenia
- 1891 – I seria Poezji Przerwy-Tetmajera,
- 1894 – polski przekład Kwiatów zła Baudelaire’a,
- 1895 – Rozdzióbią nas kruki, wrony… Żeromskiego,
- 1896 – pierwsze pokazy kinematografu w Warszawie i Lwowie,
- 1898 – Krzak dzikiej róży Kasprowicza,
- 1898 – manifest Młoda Polska Górskiego,
- 1899 – Przybyszewski w Krakowie – Confiteor,
- 1900 – Ludzie bezdomni Żeromskiego,
- 1901 – premiera Wesela Wyspiańskiego,
- 1901 – Sny o potędze – Staff,
- 1902 – Hymny Kasprowicza,
- 1903 – Nagroda Nobla dla Skłodowskiej,
- 1904 – Chłopi Reymonta,
- 1905 – rewolucja w Rosji – wybuch rewolucji w zaborze rosyjskim, krwawe stłumienie jej przez wojska carskie,
- 1905 – za karę za rewolucję zamknięcie Uniwersytetu i Politechniki w Warszawie,
- 1911 – pierwsza polska ekranizacja literatury – Dzieje grzechu wg Żeromskiego – film niemy,
- 1912 – pierwsza polska Kronika Filmowa,
- 1913 – Księga ubogich Kasprowicza,
- 1913 – otwarcie Teatru Polskiego w Warszawie,
- 1914 – wybuch I wojny światowej – militarne organizacje polskie z Galicji przekształcają się w Legiony Polskie pod wodzą Piłsudskiego, a przy armii austro-węgierskiej.
Zobacz: